lördag 16 januari 2010

Nytt bröd, nu med valnötter!


Ett dygn fick surdegen stå till sig, sedan tillsattes resten av ingredienserna, kördes i assisten och fick stå över natten. Resultatet? Se bilden. Mer info kommer när jag smakat.


-------

Lite sen rapport även gällande dessa bröd.

När min mor gick bort så ärvde jag hennes klassiska Electrolux Hushållsassisten. Den är av 70-talsmodell med plast i orange och brunt och hade inte gått på 15 år jag och frun testade den för att baka semmelbullar för ett par år sedan. Vi tyckte inte att resultatet blev tillfredsställande så assistenten blev stående i källaren overksam. Efter mitt test med honungsbröden så tyckte jag att det var dags att testa det på surdegsbröden och vetemjöl special-degarna. I början såg det mest märkligt ut. Efter en stund och vissa lättare påhopp från fru och svåger så började degen plötsligt ta form framför ögonen. Från att ha varit en riktigt oformlig klump så blev det plötsligt en smidig och lagom kladdig deg. Redan då kände jag att jag "were on to something". Jag stjälpte upp degen i en bunke och ställde in den i kallskafferiet för jäsning över natten. När jag tog fram degen på morgonen efter så fick jag verkligen kvittot på att jag hade lyckat. Det första jag såg var att degen hade jäst till mer än dubbla storleken, utan att för den skull tappat all spänst! När jag sedan hällde upp degen på det mjölade bordet så insåg jag verkligen poängen med vetemjöl special. Strukturen var som en stor portion med finhårig spagetti! Långa trådar av gluten hade byggt en fantastisk struktur i degen! Jag bakade ut degen i tre små limpor som fick jäsa ytterligare ett par timmar innan gräddningen. När bröden kom ut ur ugnen så var de precis så snygga som bilden ovan och med en mustig smak av surdeg och valnötter. Detta var klart mina bästa bröd hittills och det har verkligen gett mersmak. Tjoho!!

Inga kommentarer: