fredag 1 januari 2010

Bokslut - Fåglar 2009

Gott nytt år på er!

Nu har snart 2010s första dygn gått och det är dags att sammanfatta mitt 2009-projekt - att räkna antalet sedda fåglar.

När jag drog igång projektet så var jag onekligen osäker på var det skulle sluta, men det var väl också därför det var lite lockande. Hur många fåglar ser en person från sina normala vandringsvägar under ett år? Svaret blev: drygt 80! I listan har jag 80 fåglar, men jag vill här i fritext lägga till ett par arter.

Entita och talltita: I våras såg jag en tita sittande i en tall vid Fyyrisån, nära Sunnersta. Jag titttade på den med kikare och lyssnade på dess sång och identifierade den nästan som en entita. Lokalen där fågeln siktades borde också göra att det troligen borde vara en entita. Under julen så hade vi ett antal titor på mina svärföräldrars fågelbord i Mora. med tanke på fåglarnas utbredning så bör detta ha varit talltitor snarare än entitor då norra Dalarna ligger norr om eller möjligen på deras nordgräns. I min fågelstatistik utgår jag ifrån att jag har sett båda arterna, trots att identifieringen är något oklar.

Jag har för övrigt endast tagit med fåglar jag sett trots att inte ens Ornitoligsika Föreningen är så hårda. Om jag även räknar in ljudobservationer får jag två till som är helt entydiga. Under diverse promenader runt Uppsala så har jag hört galande fasantuppar. Tyvärr har inte dessa visat sig för mig, men jag tycker att de hör hemma listan ändå. Dessutom hörde både jag och min syster (ett vittne :)) sidensvanssång när vi var på Skansen på julmarknad i mitten på december. Även detta får finnas med på listan.

Efter denna lilla utläggning så har jag därmed 84 fåglar på min lista och den kommer inte att uppdateras från och med nu. Dock kommer jag troligen att fortsätta spana lite extra upp i skyn för att se de där rariteterna. Bland annat så har det siktats en pilgrimsfalk i södra utkanten av stan under vintern och det vore ju fantastiskt kul att se en sån :).

År 2010 års projekt kommer istället att vara surdegsbakning. I inlägget ovan kommer den första bilden på den surdegsgrund jag satte igång i måndags. Den ser riktigt frisk ut!

Inga kommentarer: