torsdag 28 februari 2008

Varning på stan- civilisterna har börjat cykla

Jag var nere på stan för att göra några ärenden precis och jag hill härmed utfärda en varning. De vanliga Uppsalaborna verkar ha börjat ta fram sina vinterförvarade cyklar!

Det som kännetecknar en cyklande, "vanlig", Uppsalabo är att de inte vet hur man ska bete sig i stadstrafik. Studenter (och fd studenter) cyklar normalt året runt eftersom de inte har råd med varken bil eller att åka buss. De cyklar dag som natt, i regn, storm eller snö. De blir med tiden rätt bra på att ta sig fram i den semi-stadstrafik som råder i Uppsalas centrala delar. Problemet med "de vanliga" är att de inte har samma erfarenhetsbank att ta från från början.

Bara idag så har jag snappat upp två bar exempel. I båda fallen handalde det om cyklande par i över medelåldern.

I rondellen vid Tundagatan- S:t Johannesg kommer jag cyklande från Flogstahållet. Från höger på Tiundagatan kommer ett det medelålders paret. Jag håller en relativt hög fart genom rondellen, men mannen cyklar ut framför mig i ett betydligt långsammare tempo, precis bakom mig lägger sig kvinnan i paret. Jag blir tvungen att tvärbromsa (man får ju inte köra om i en rondell...) och kvinnan kör nästan in i mig.

Det andra exemplet utspelade sig på väg hemåt från stan, där ett medelålders par bestämt sig för att cykla i bredd på den alltför smala cykelvägen förbi Johannesgrillen. Det är inte ofta man ser det när det gäller cyklister, men det hade faktiskt bildats en kö bakom dem. Illa även det...

Fenomenet med Uppsalafolk som dammar av cyklarna i feb-maj för att ge sig ut i den delvis hektiska Uppsalatrafiken har jag observerat under rätt många år. I dessa tider av klimathot och liknande så bör jag väl vara gad över att folk cyklar, men ibland önskar man att de bara kunde hålla sig undan, alternativt ta cykellektioner i nån stadsdel lite längre från centrum först, typ Tuna Backar. Där stör de nästan ingen.

Inga kommentarer: