fredag 1 januari 2010

Nytt projekt 2010




Förra årets projekt " Fåglar -09" har ni kunnat följa på bloggen lite sporadiskt. Självklart funderade jag på vad nästa bloggprojekt skulle handla om och lösningen kom i form av en julklapp! Jag fick boken "Surdegsbröd - recept och tips från en hemmabagare" av Martin Johansson (vars mycket läsvärda blogg ni hittar här), och plötsligt var det solklart!.

I måndags drog jag igång med att sätta min egen rågsurdegsgrund. På Martins inrådan så letade jag upp ett KRAV-märkt rågmjöl (i detta fall Änglamarks), hällde i en deciliter ljummet vatten och en halv deciliter rågmjöl i glasburk och ställde i skåpet ovanför kylen. Jag har rört om blandningen ett par gånger per dag och så tidigare idag tillsatte jag lika mycket vatten till och 1,5 deciliter rågmjöl. Bilden är tagen kl 21,57 på nyårsdagen 2010 och nu är det verkligen full fräs! Så fort surdegsgrunden är klar så ska jag göra mitt första surdegsbaksförsök. Antagligen kommer det gå åt skogen, men skam den som ger sig. Jag kommer i alla fall att ha en surdegsgrund att bygga vidare på :).

Inga kommentarer: