söndag 14 februari 2010

Kvidevitt!

Jag vet att jag lade ner fågelbevakningen i och med årsskiftet, men förra helgen, när jag förövrigt var gräsänkling med Signe för första gången, så såg jag en strömstare i asptrappan vid Upplandsmuseet. Den satt på iskanten, hoppade ner i de strömmande vattnet, var borta i 5-6 sekunder för att sedan dyka upp (!) med en insekt i näbben. Det var nog första gången jag sett en strömstare i verkliga livet, så jag var tvungen att stanna och titta ett par minuter. Det är alltid kul när man ser hur "vildmarken" flyttar in i stadens centrum, ungefär som slagugglan som huserade i Uppsala förra vintern.

1 kommentar:

janne@kihlgren.net sa...

Det strömstaren hade i näbben var med säkerhet en husmask(sländelarv). Såg du aldrig strömstarar i kvarnån på vintern?Där fanns de ibland om det var riktiga vintrar och om det var så mycket vatten att det strömmade och inte blev is.